14.7.2016

Sur Sur rur Rukki kulta

Moni on varmaan huomannut ympäri sosiaalista mediaa, että olen seonnut täysin. Olen siis aloittanut kehräämään. Suuren innostuksen kehräämiseen sain podcastien kautta, lähinnä Mewiin ja  tuin kautta. Viimeinen niitti oli se kun ihana Koukuttaja lähetti minulle yllätyspaketin josta paljastui hänen itse kehräämää shetlantilaista villalankaa. 

Kyselin ja utelin raverlyn kautta vinkkejä ja neuvoja kehräämisen aloittamiseen, ostanko suoraan rukin vai suositellaanko jotain muuta. Moni ehdotti värttinällä aloittamista ja minulla kävi hyvä tuuri kun eräs ihana ruova oli laittanut juuri samaisena iltana alapainoisen värttinä ja lampaan villaa tori.fi:hin myyntiin. 


 Minun värttinäni on ostettu aikoinaan Villa laurilan nettikaupasta josta niitä saa edelleen. Värttinällä on hyvä opetella kuidun venyttämistä kehruun aikaina. Kuitenkin minulle värttinällä kehräämisen hitaus oli ongelma ja päänvaiva. Olen sellainen, että haluan saada valmista heti ja pian ja nopeasti. 

Himpun aikaa nettiä selaillen ja rukkien hintoja kauhistellen ja kuvitellen ettei minulla ikinä sellaiseen ole varaa löysin ravelryn kautta rukkimerkin woolmakers bliss. Kyselin hieman kokemuksia ja tein ostopäätöksen. Kävin vanhempieni luona kyselemässä ja he osallistuivat hankintaan. 

Niimpä minulla nyt on ikioma rukki Justiina nimeltään. <3 Mukavasti sopivan kokoinen, ja modernin näköinen. Sopii sisustukseen :)



Rakastan ihanan värikkäitä kuituja, koska niiden kehruuseen jää koukkuun, kehräten enemmän ja enemmän odottaen seuraavaa väriä. Itse vaivun jonkinlaiseen ( varmaan transsiin :D ) kehrätessä. Aika kuluu kuin siivillä jopa 4 tuntia tuntuu 15minuutilta. 



Ensimmäinen kuitu jonka Justiinalla kehräsin oli tämä ihana Yarngrimoiren kuitu. Tuli aika möykkyistä ja paksua koska 116g on vain 80m.



Kolmantena kuituna oli tämä ihana merino/stellina kuitu ikkeltä. Kehruu käsiala tasoittui jo jonkun verran ja metrejä tuli 100g jo 232m.

Aloitin tekemään tästä pipoa itselleni ja tulee kaunista raitaa, siitä sitten myöhemmin :)



Viides kuitu oli tämä ikken ihana monivärinen merino/stellina kuitu. Metrejä en ole vielä laskenut kun se vielä on kuivamassa, mutta kuvasta jo huomaa suurta kehitystä matkan varrella :)

Jos rakastaa kauniin värisiä lankoja, kuituja ja materiaaleja ja saa ihania kylmiäväreitä rukin äänen kuullessaan niin aivan ehdottomasti kannattaa kokeilla kehruuta. Se avaa koko neulemaailman aivan uudelle tasolle :)

Viimeistään kun katsot tämän videon, saattaa pieni liekki syttyä sisällä :)

Viimeistään kun katsot 

2 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos :) musta keräyksessä on parasta se kun aloittaa upo uuden kuidun ja näkee kuinka värit asettuu :) sen jälkeen parasta on kun säi kerrataan langaksi ja näkee minkälainen ihanuus sieltä syntyy :) siihen jää koukkuun :)

      Poista